• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Den här tråden är avsedd som en uppföljare på tråden "budget under löneutmätning". Välkomna hit alla som vill dela med sig med tips och råd, som söker stöd eller bara vill skriva av sig. Här dömer vi inte varandra utan hjälper varandra.

För er som inte följt min förra tråd så: Kvinna, 36 år med ganska mycket i bagaget. Ekonomiska problem i omgångar både på grund av andra och mig själv. Sedan i november 2023 löneutmätning med en skuld hos KFM som i skrivande stund är runt 850000:-. Blir aldrig skuldfri pga räntorna, målet är att söka skuldsanering så småningom.

Återigen, välkomna till tråden :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Bor du i en stad med en eller flera stormarknader, gå en runda där den veckodag de har provsmakningar och ät gratis lunch.
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
63
Poäng
197
Den här tråden är avsedd som en uppföljare på tråden "budget under löneutmätning". Välkomna hit alla som vill dela med sig med tips och råd, som söker stöd eller bara vill skriva av sig. Här dömer vi inte varandra utan hjälper varandra.

För er som inte följt min förra tråd så: Kvinna, 36 år med ganska mycket i bagaget. Ekonomiska problem i omgångar både på grund av andra och mig själv. Sedan i november 2023 löneutmätning med en skuld hos KFM som i skrivande stund är runt 850000:-. Blir aldrig skuldfri pga räntorna, målet är att söka skuldsanering så småningom.

Återigen, välkomna till tråden :)
När tog du sista lån eller kredit? Juli 23 tror jag det var för mej. Det är för nära i tid för att söka skuldsanering?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
När tog du sista lån eller kredit? Juli 23 tror jag det var för mej. Det är för nära i tid för att söka skuldsanering?
Oj, jag vet faktiskt inte. Jag har ett par små kreditköp på typ 1000:- som nog var ganska precis innan jag fick betalningsanmärkningar. Sommar/höst 2023 nångång. Och slutade ju spela för strax 6 månader sen. Så jag tänker att jag ska söka i slutet av året eller början av nästa, då har det gått ca 2 år från senaste lån och 1.5 år från spel. Majoriteten av mina lån är dock flera år sedan.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
Jag har börjat med att betala 20kr/dag till min prio skuld enligt snöbollsmetoden. Men jag har också börjat (ganska nyligen) att ta ut 20kr varje gång jag drar kortet, (om de är möjligt) tex på ica. Jag handlar och ber om 20kr utöver summan, får en 20:a som jag sen stoppar i spargrisen. Kanske känns töntigt för vissa. "det är ju ba 20 spänn, vad gör de för skillnad?" I längden gör det otrolig skillnad :) Har blitt som en rolig grej tycker jag :)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har börjat med att betala 20kr/dag till min prio skuld enligt snöbollsmetoden. Men jag har också börjat (ganska nyligen) att ta ut 20kr varje gång jag drar kortet, (om de är möjligt) tex på ica. Jag handlar och ber om 20kr utöver summan, får en 20:a som jag sen stoppar i spargrisen. Kanske känns töntigt för vissa. "det är ju ba 20 spänn, vad gör de för skillnad?" I längden gör det otrolig skillnad :) Har blitt som en rolig grej tycker jag :)
20 kr varje dag i ett år blir 7300 kr :) Såg nått konto på Instagram där hon skrev just om att sätta undan små summor varje dag. Om jag förstod det rätt så satte hon undan 27,50 varje dag. Blir 10 000 kr på ett år. Många bäckar små!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 774
Mottagna reaktioner
2 689
Poäng
1 677
20 kr varje dag i ett år blir 7300 kr :) Såg nått konto på Instagram där hon skrev just om att sätta undan små summor varje dag. Om jag förstod det rätt så satte hon undan 27,50 varje dag. Blir 10 000 kr på ett år. Många bäckar små!
Precis så jag tänker. Många bäckar små blir tillslut en å. Haha! Jag betalar dessutom 20kr/dag till min skuld som är räntefri, vilket innebär att den faktiskt minskar med en 20a varje dag. Då känns det ännu mer peppande! :)
Jag känner också att 20kr/dag är något jag klarar mig utan, det syns knappt skillnad på kontot ändå och de gör gott för själen. Innan kunde jag vara lite stressad att jag ville göra mer, mer än detta extra amorterande varje gång man får lön. För tiden mellan lönerna hände ingenting, därför valde jag att börja såhär :)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Precis så jag tänker. Många bäckar små blir tillslut en å. Haha! Jag betalar dessutom 20kr/dag till min skuld som är räntefri, vilket innebär att den faktiskt minskar med en 20a varje dag. Då känns det ännu mer peppande! :)
Jag känner också att 20kr/dag är något jag klarar mig utan, det syns knappt skillnad på kontot ändå och de gör gott för själen. Innan kunde jag vara lite stressad att jag ville göra mer, mer än detta extra amorterande varje gång man får lön. För tiden mellan lönerna hände ingenting, därför valde jag att börja såhär :)
Fast då måste man ju ha utrymmet att betala 600 kr extra varje månad när lönen kommer och kan ju lika gärna göra det då. Det kostar ju inte mindre pengar per månad bara för att man delar upp det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Fast då måste man ju ha utrymmet att betala 600 kr extra varje månad när lönen kommer och kan ju lika gärna göra det då. Det kostar ju inte mindre pengar per månad bara för att man delar upp det.
Det kostar inte mindre pengar men skillnaden är att du i slutet av månaden inte kommer ha en utgift på 600 kr för den är redan fixad. Man har betalat utgiften utan att ha märkt det. Den belastar inte lika mkt.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Jag använder spartracker. Riktigt kul o det ger resultat
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp